Course title:
Traditional syntax
Course code: PSL131
Course status: Obligatory
Course leader: Irena Zovko Dinković
Course instructor:
Language of instruction: English
Total hours: 2P +2S
Form of instruction: Lectures, tutorials – individual sessions
ECTS credits: 2
Course content by topics:
Theory and methodology of structuralist syntax; Syntax and parts of speech; Structure of noun phrases; Structure of simple sentences; Syntax of complex sentences; Congruence and rection
Learning outcomes at course level:
- to name the properties of the traditional (structuralist) approach to sentence analysis;
- to select and present the fundamental features of linear structuring;
- to explain the fundamental concepts of traditional syntax;
- to critically evaluate particular methods of syntactic description;
- to apply methods of syntactic description in one’s own research Learning outcomes at programme level:
IU1 | IU2 | IU3 | IU4 | IU5 | IU6 | IU7 | IU8 |
x | x | x |
Reading list:
Belaj, Branimir i Goran Tanacković Faletar, Kognitivna gramatika hrvatskoga jezika. Knjiga prva. Imenska sintagma i sintaksa padeža, Disput, Zagreb 2014. ; Bondarko, Aleksandr Vladimirovič, Grammatičeskaja kategorija i kontekst, Leningrad 1971.; De Saussure, Ferdinand, Tečaj opće lingvistike. Uvod i komentar Tullio de Mauro. Transl. from French and Italian by Vojmir Vinja.
Predgovor hrvatskom izdanju August Kovačec, ArTresor naklada i IHJJ, Zagreb 2000.; Engel, Ulrich, Syntax der deutschen Gegenwartssprache, Berlin 1977.; Fillmore, J. Charles, The case for case. Universals in linguistic theory, Holt, Rinehart and Winston, New York 1968, pp. 1-88.;
Jakobson, Roman, O jeziku, transl. from English by Damjan Lalović, Disput, Zagreb 2008.; Katičić,
Radoslav, Jezikoslovni ogledi, Školska knjiga, Zagreb 1971.; Katičić, Radoslav, Sintaksa
hrvatskoga književnog jezika. Nacrt za gramatiku, HAZU i Globus, Zagreb 1986, 1991.; Kovačević, Miloš, Uzročno semantičko polje, Svjetlost, Sarajevo 1988.; Langacker, Ronald Wayne, Foundations of Cognitive Grammar, Vol. 1. Theoretical Prerequisites, Stanford University Press, Stanford 1987.; Maretić, Tomo, Gramatika (i stilistika) hrvatskoga ili srpskoga književnog jezika,
Zagreb 1899, 1931, 1963.; Palić, Ismail, Dativ u bosanskome jeziku, Naučna biblioteka „Slovo“, knjiga 3, Sarajevo 2010.; Piper, Predrag, Jezik i prostor, Biblioteka XX vek, Beograd 1997.;
Pranjković, Ivo, Hrvatska skladnja. Rasprave iz sintakse hrvatskoga standardnog jezika, Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb 1993. Pranjković, Ivo, Druga hrvatska skladnja. Sintaktičke rasprave,
Hrvatska sveučilišna naklada, Zagreb 2001.; Pranjković, Ivo, Gramatička značenja, Matica
hrvatska 2013, Zagreb.; Řehák, Vladimir, „Sintaktička klasifikacija riječi u hrvatskom jeziku“, Suvremena lingvistika, 5-6, Zagreb 1972, pp. 43-48.; Rešetar, Milan, Der štokavische Dialekt, Kaiserliche Akademie der Wissenschaften, Wien 1907.; Silić, Josip, Od rečenice do teksta (Teoretsko-metodološke pretpostavke nadrečeničnog jedinstva), Sveučilišna naklada Liber, Zagreb 1984.; Silić, Josip i Ivo Pranjković, Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta, Školska knjiga, Zagreb, 2005.; Simeon, Rikard, Enciklopedijski rječnik lingvističkih naziva, I-II, Matica hrvatska, Zagreb 1969.; Tenière, Lucien, Elements de syntaxe structurale, Klincksiek, Paris, 1959.; Testelec, Jakov Georgievič, Vvedenie v obščij sintaksis, Moskva 2001.;
Wierzbicka, Anna, The Semantics of Grammar, John Benjamins, Amsterdam – Philadelphia 1988.; Zemskaja, Elena Andreevna, Margarita Vasiljevna Kitajgorodskaja i Evgenij Nikolaevič Širjaev, Russkaja razgovornaja reč’. Obščie voprosy. Slovoobrazovanie. Sintaksis, Nauka, Moskva 1981.
Assessment of student achievement: course attendance, written tasks, oral exam Quality assurance mechanism: student survey